
Célba ért az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb építőipari projektje
Az átadó napján a Puskás Aréna mérföldköveit és legfőbb erényeit bemutatva tekintünk vissza a hazai szinten páratlan méretű fejlesztésre.
Pénteken kora este felavatták a Magyar Építő Zrt. és a ZÁÉV Zrt. generálkivitelezésében elkészült Puskás Arénát. A megnyitó után az új nemzeti stadionban teltházas találkozó kezdődött: a magyar fociválogatott este 7-től 65 ezer szurkoló előtt játszott Uruguay legjobbjai ellen, és 2-1-es vereséget szenvedett.
Közel négyéves projekt zárult le
Az 1953-ban megépített Népstadion állaga a 2000-es évekre annyira leromlott, hogy jelentősen korlátozódott a befogadóképessége. A régi aréna bontása 2016 elején indult meg, a mintegy 50 ezer köbméter beton és vasbeton teljes mértékben újrahasznosult, beépülve az új stadionba. A kivitelezést 2017 tavaszán kezdte el a Magyar Építő és a ZÁÉV konzorciuma a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Zrt. (KKBK) beruházásában.
Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb építési beruházása a vele kapcsolatos közbeszerzések lezárultával száz százalékig magyar projektté vált, miután a műszaki ellenőri feladatokat az Óbuda Group és a Főber Zrt. látta el, a tervezési munkákat a Közti Zrt. végezte el, a stadion vezető tervezője Skardelli György volt. A kivitelezés során a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. készítette és szerelte az acélszerkezetet, míg a szerkezetépítés feladait a West Hungária Bau Kft., az Épkar Zrt. és az Épszerk-Pannónia Invest Kft. oldotta meg.
Kulcsszerepben a 650 tonnás daru
A stadion projektjében 2017 végére a cölöpözési munka lezárult, és a szerkezetépítés is előrahaladott állapotot ért el. 2018-ban következhetett az egyik legnagyobb kihívásként a stadiontető kivitelezése, melynek elemeit egy 650 tonnás daruval illesztettek a helyére. Az aréna építkezése tavaly szeptemberben érte el a legmagasabb pontját, az idei év pedig döntően az épületgépészeti munkálatokról szólt. Az 52 méteres magasságával Budapest második legnagyobb épületévé vált Puskás Aréna májusban már 80 százalékos készültségnél tartott, ekkor a játéktérről készített fotókkal is bemutathattuk az olvasóinknak.
Az európai futballszövetség (UEFA) által is profinak ítélt kivitelezésnek köszönhetően a stadionban júniusban és szeptemberben már látványos fénypróbák következhettek, majd októberben az aréna tesztmérkőzéséről számolhattunk be.
Óriási szakmai erő összpontosult a projektben
Az építkezés három év alatt összesen 15 ezer embernek adott munkát, az idén tavasszal lezajlott szakaszban naponta 1500-2000 munkás volt a helyszínen, és sok határontúli magyar is részt vett a kivitelezésben. Hogy mekkora szakmai erő összpontosult az új Puskás építésén azt jól érzékeltette, hogy a helyszínre kitelepített konténervárosban összesen több, mint 100 mérnök dolgozott.
A ma átadott stadionban nem sokáig pihen a labda, hiszen hétfőn a Gera Zoltán által irányított U21-es válogatott is itt fogadja barátságos mérkőzésen Ausztriát. A követező fontosabb mérkőzések pedig 2020 nyarán következnek, amikor Budapest három csoportmérkőzésnek és egy nyolcaddöntőnek ad otthont a foci-Eb-n.
A múlt tisztelete találkozott a legmodernebb megoldásokkal
A nemzeti aréna újjáépítésénél számos elvárásnak kellett teljesülnie, melyek közül az egyik legfontosabb a múlt tisztelete. Ennek megfelelően a toronyépületet megtartották, ahol jövő tavaszra egy Puskás-múzeum épül fel. Ugyanezt szolgálja, hogy megtartották az épület építészeti karakterét, így a jellegzetes pillonsor és a lépcsőházsor megmaradt.
A múlt tiszteletben tartásának további eleme, hogy az új pálya kezdőköre ugyanoda került, ahová a régi: a játékosok pontosan ott végzik majd el a kezdőrúgást, ahol annak idején Puskásék.
További fontos elvárás volt, hogy 21. századi stadion épüljön a játéktérhez közeli, teljes mértékben fedett lelátókkal.
Ugyanakkor a a közönség gyorsan és könnyen közlekedhet, a lelátó meredeken ível fel, ezzel elősegítve a katlan hangulatot, Jelentős elem, hogy a nézők jóval közelebb vannak küzdőtérhez, mint a Népstadionban, ahol ráadásul még atlétikai futókör is növelte a távot.